Translate

02-05-2010

God heeft een mobiel!



God heeft een mobiel!

Afgelopen week las ik een artikel waarbij men een half jaar in de gelegenheid wordt gesteld,te bellen met God. Tot mijn grote verbazing zag ik aan het einde van genoemd artikel ook nog een nummer staan. God gaat onder het gewone volk. De hedendaagse techniek is doorgedrongen tot het paradijs, en de uitverkoren provider mag zich in de hemel prijzen. Nu is God niet meer één van de jongste, en de vraag die bij mij opkwam, natuurlijk weer die bodemloze nieuwsgierigheid, voor welk mobiel hij heeft gekozen en hoeveel belminuten en hoeveel gratis sms-jes, maar vooral welk deuntje!

Als ik naar mijn bejaarde moeder keek, en die was is in verhouding genomen natuurlijk nog piepjong in vergelijk met God, is mijn vraag, zou God net zo een bejaardenmobiel hebben? En veel te grote mobiel met één knop, die onnatuurlijk blauw gaat oplichten als hij overgaat.
Uren heb ik gezeten, om mijn moeder de eenvoudige handeling van de blauwe knop in te prenten. Mam, je hoeft alleen maar op die knop te drukken en de rest gaat vanzelf.
Ja, ja, riep ze dan uiterst geïrriteerd, nu weet ik het wel. Oké, zei ik, dan ik bel je even, en natuurlijk ging het fout en mijn lieverd drukte op allerlei plaatsen, behalve op die blauwe knop. Zou het bij God hetzelfde gaan, vroeg ik me af? Of zou een van de opperengelen eindeloos geduld hebben gehad, onze lieve Heer de fijne kneepjes van de mobiel bij te brengen? Blauw knopje indrukken, lieve Heer zal de opperengel mening maal hebben geroepen.
In tijd van crisis en narigheid is het “IN” je geloof op te vijzelen. Blijkbaar dient dat als houvast in een slechte tijd. We leggen de theorie van Darwin naast ons neer en storten ons op het geloof. In de hoop dat hij ons door de crisis zal heen slepen.
Blijkbaar heeft God ineens de X-factor en is uitgerust met de onmisbare mobiel.
Wanneer het precies was, weet ik niet meer, maar een tijdje geleden kon je God een brief schrijven, nu kun je bellen en misschien heeft hij over een tijdje een e-mail adres. Wie zal het zeggen. God, op de technische toer en bereikbaar voor iedereen.
Kunnen we voordat we het aardse met het hemelse verruilen alvast onze grieven kenbaar maken, want tenslotte heeft hij ons heel veel uit te leggen.
Scheelt straks in de hemelse wachttijd, en is God alvast op de hoogte van onze vragen. Kan de afdeling administratieve opperengelen alles alvast op orde brengen en bij binnenkomst, alleen nog maar afvinken. Ben benieuwd hoe hij Andries Knevel zal beoordelen, met zijn twijfels over de zesdaagse werkzaamheden. Misschien heeft Knevel bij nader inzien alvast Gods mobiel gebeld en zijn verontschuldigingen aangeboden.

Natuurlijk allemaal flauwe kul, het is een kunstproject. De kunstenaar wil met dit kunstwerk God bereikbaar maken voor iedereen. De moderne mens met zijn onmisbare mobiel kan God bereiken, en hem raadplegen.
Of u antwoord krijgt is een ander verhaal. Misschien is dat pas in de wachttijd op het hemelse pad van het hiernamaals.
Voor dat ik het vergeet; het nummer van God is 06-44244901.


© Maydana

Geen opmerkingen:

Een reactie posten