Translate

01-06-2010

HEMA est Paris!

Paris a un Hema, sans saucisse fumée! Half januari opende de HEMA een filiaal in Parijs. Het eerste filiaal in Parijs, gevestigd in het winkelcentrum Créteil-Soleil in het zuiden van de stad. Eerlijk gezegd een vreemde gewaarwording, om de naam HEMA te zien prijken in dit door en door Frans winkelcentrum. Want Fransen zijn schauvenistis en kennen de HEMA uiteraard niet. Maar ze hebben, zo Frans als ze zijn er iets aan toegevoegd “Depuis 1926” ( sinds 1926 ). Het is een grote stap en in het eerste Franse filiaal worden producten waarmee de HEMA in Nederland is groot geworden, zoals rookworst en gebak, niet verkocht. Wel veel snoep en verpakte etenswaren.

“Chez soi chez HEMA “ staat op de reclamefolder die bij de metro-uitgangen in talloze Franse handen wordt gedrukt, en vrij vertaald betekent; Thuis bij HEMA.

De oer-Hollandse eenheidsprijzen moeten de Fransen over de streep halen om hun allerdaagse boodschappen en een oer-Hollandse winkel in Parijs, te doen. Want de allerdaagse, maar toch bijzondere formule moet de Parijzenaar over de streep trekken.

Dat de rookworst uit het assortiment is gelaten mag u als Nederlander niet verwonderen. Maak die Fransen maar eens wijs dat dit een echte lekkernij is, waar je intens van kan smullen. Als Franse weet ik maar al te goed, dat dit onbegonnen werk is, want dat eten we gewoon niet. Frankrijk heeft zelf een immens assortiment aan saucisse, en van vernieuwing in deze zijn ze niet echt gecharmeerd. Men zou kunnen zeggen, wat de Fransman niet kent, dat eet hij niet!

Ook de kleding en ondergoed kunnen we hier niet vinden, Fransen willen alles passen en voor pashokjes is geen plaats.

Wel zijn de Franse klanten zeer te spreken over de leuke felle kleuren van de HEMA-producten. Ook de producten van Jip en Janneke, vallen zeer in de smaak en niemand heeft ook maar enig idee wie die twee rare zwarte poppetjes zijn. De knalroze speelgoeddinosaurus vindt gretig aftrek. Maar ook de gifgroene kopjes en schotels, oranje kaarsen en de fel rode multomappen.

Nog heel bijzonder is de eenheidsprijs, zoals 1,50 en 4 euro. Alles is afgerond op hele euro’s. Want aan deze formule heeft de HEMA ( Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij ) haar naam verleend. En dat is nieuw voor de Fransen, maar wel heel duidelijk.

De Franse HEMA wil zich profileren als hét warenhuis voor de dagelijkse boodschappen, dat het leven makkelijker maakt.

Het was een ervaring op zich, dit oer-Hollandse bedrijf in Parijs aan te treffen. En met wat rondvragen kom je tot de conclusie, dat de Parijzenaar wel in is voor vernieuwing en de hippe kleuren nauwelijks kan weerstaan.

Het was een openbaring je even Hollands te voelen in een wereldstad als Parijs. Gewoon HEMA!


© Maydana

Geen opmerkingen:

Een reactie posten