Translate

02-01-2010

Je kantoor op zak!


Je kantoor op zak.

Nadat mijn werkgever me naar het zonnige Italië had gestuurd voor een opdracht, verbleef ik in een hotel waar toeristen vakantie vierden. Omdat ik geen vakantie had, was ik gewapend met een laptop en een Blackberry. Nu denk je, als mensen met vakantie zijn dat ze genoemde attributen gewoon thuis laten en genieten van hun vrije tijd. Niets is minder waar! Alle gasten waren in het bezit van een laptop, een IPhone of Blackberry. De fles Italiaanse wijn sierde hun tafel en ze waren druk doende hun mail te checken en allerlei andere handelingen te plegen op hun apparatuur. Zelfs aan het zwembad was de laptop een geliefde partner. Er is maar een conclusie; gewoon doorwerken tijdens je vakantie. Blijkbaar schijnen hoogopgeleide Nederlanders dit vooral te doen, en anderen omdat het noodzakelijk is. Men wil niet verstoken blijven van mail en andere informatie en kunnen blijkbaar niet afschakelen, als we met vakantie gaan.

Deskundigen waarschuwen dat dit soort van gedrag kan leiden tot extra spanning, zelfs een burn-out. Men ervaart dit blijkbaar niet zo en vindt het zelfs ontspannend. Is dit een vervagende grens tussen werk en privé? Aan de andere kant zegt men, dat de rust en ontspanning voor velen zoveel stress met zich mee brengt, dat hartinfarcten hiervan vaak een gevolg zijn. Blijkbaar kan ons lichaam de rust niet verdragen en als we gewoon doorgaan tijdens de vakantie, blijft die hartinfarct misschien ook wel uit. Het ritme van het leven!

Dat we ons niet alleen te buiten gaan aan 'werken tijdens de vakantie' blijkt ook dat we 's avonds thuis nog eens door te gaan. Deze vaststelling geeft aan dat we al onze energie voor extra werk, ook tijdens vakantie en 's avonds thuis, puur vrijwillig doen en dan is er weinig aan de hand. Doen we dit onbetaalde 'overwerk ' uit vrees voor onze job, zal het alleen maar voor stress zorgen en is het uiterst ongezond. Ons eigen kantoor reist dagelijks met ons mee, zelfs het nachtkastje en bed zijn niet meer veilig voor de onmisbare laptop en mobiel. Voor we onze ogen sluiten moeten we nog even kijken, stel je voor, je mist iets. Iedereen heeft last van deze 'verslaving 'en kunnen we niet meer zonder het gezelschap van laptop, iPhone en Blackberry. Want we kunnen niet zonder de wetenschap, wat gebeurd er op kantoor en wie heeft mail gestuurd. Een paar dagen geleden kwam mijn vriendin en vol enthousiasme vertelde mij deze jonge Oma dat haar eerste kleinkind volgende week 1 jaar wordt. Wat gaat de tijd snel, riep ik. En, wat heb je als cadeau gekocht. 'Een laptop', vertelde ze. Een laptop vroeg ik verbaasd. 'Ja', zei ze, van Nijntje, erg leuk en zeer leerzaam. Een beetje sputterend zei ik; 'dat kind wordt één jaar '! Hoe deden we dat toch vroeger?

© Maydana

Geen opmerkingen:

Een reactie posten